torsdag 4 april 2013

Trädgårdstankar

I min framtida trädgård önskar jag mig mer lökväxter som Kungslilja och tulpaner.
Ända sedan vi fick hem vår trädgårdsritning är jag helt fast i trädgårdstankar! Jag har en trädgårdsbok som jag sitter och slår i så gott som dagligen och skriver ner växter jag vill ha i vår framtida trädgård. Jag är ute i god tid kan jag säga för i år blir det ny altan och lekstuga och kanske att vi kan få ordning på någon rabatt, så det är väl först nästa år vi drar igång rejält med nya gångar och därmed nya rabatter. 

Denna vecka när jag vabbat med lilleman så har vi varit ute och gått en hel del och jag spanar rejält i andras trädgårdar; -Undra vad det är för träd? Står den rosen på norrgavel? osv osv..

Det är mycket att tänka på när man ska planera trädgård har jag märkt, det är färger som ska passa ihop, olika höjder, jordar, zoner och inte minst väderstreck. Jag är glad för att vi har en trädgårdsritning att utgå ifrån i alla fall! 

Idag fick vi förresten räkningen för trädgårdsritningen, det blev 1875 kr vilket jag tycker är billigt då hon har varit hemma hos oss i säkert 5 timmar och gjorde sedan ritningen och ett kompendium med lite exempel på växter utöver denna tid. Jag kan varmt rekommendera att man gör en trädgårdsritning och konsulterar med något som behärskar växter och former för man får ett annat tänk när man hör hur de resonerar och tänker kring trädgård. Det känns som att många är väldigt fokuserade på husets insida, men renoverar och har sig, men när det kommer till trädgården så är man ganska passiv och lägger inte så många tusenlappar där (nu talar jag inte om er bloggare som brukar vara väldigt måna om era trädgårdar utan mer i största allmänhet!). 

Jag ska väl inte vara för stor i mina skriverier här nu, vi har ju faktiskt inte ens börjar med vår trädgård än så vi får väl se vad som händer i den men detta är några av de bilder jag har hämtat hem till min inspirationsmapp.

Sött träd, en dvärgsyren.

Avenbok, detta ska vi ha som en slags skärmvägg i vår trädgård intill vår stora sten.

Brokspirea, möjlig kandidat till en av våra kommande upphöjda rabatter.

Astilbe, tålig växt!

Queen of Sweden heter denna ros, möjlig kandidat runt altanen där det är söderläge.

Hängsälg, fint prydnadsträd.

Silverpäron, trädgårdens olivträd sägs det!

Lavendel hör ju rosrabatt till, kommer nog hamna runt altanen.

Jungfrunäva, söt marktäckare.

White new dawn, möjlig kandidat till vår norrgavel om den klarar detta..


Imorgon brakar det loss här hemma, sambon och hans vapendragare, tillika arbetskamrat, ska byta fönstren på vår framsida. Mitt uppdrag har blivit att fixa frukost, lunch och fika. =)

Ha det gott allesammans! 
Kram från Malin

3 kommentarer:

  1. Men Malin, jag som försökt få in dig på Avenbok tidigare men blivit nobbad ;)
    Trevligt med fönsterbyte, själv vabbar jag imorgon igen. Men förhoppningsvis mår han mkt bättre.
    Ulrika

    SvaraRadera
  2. Hej Malin!

    Å så inspirerande det är att läsa om era trädgårdsplaner!
    Går ju själv i trädgårdstankar men vet inte riktigt vart jag ska börja:)
    Nu fick jag bra tips på blommor och träd till vår trädgård. Vi skulle behöva bygga en ny altan men det hinns nog inte med i år så den vi har får duga ett tag till, däremot ska vi göra två nya rabatter:)

    Ha en härlig start på helgen!

    Kram Sofi

    SvaraRadera
  3. Oj det lät spännande att få hjälp med planeringen av trädgården, ska bli kul att se resultatet sedan.

    Ha en fin helg <3

    SvaraRadera