måndag 20 februari 2012

Hilmers rum börjar ta form!

Nu är tapeten uppe i Hilmers rum! Vi valde att endast göra en fondvägg och sedan måla övriga väggar vita eftersom barnrum oftast tenderar att bli ganska färgglada ändå.. Vid fondväggen ska hans spjälsäng stå, jag hade även tänkt sätta en lång hylla längst hela väggen där man kan sätta upp fina nallar, någon liten tavla och Johna Blund (se bild nedan)! 


Denna fick Hilmer i doppresent från våra vänner (bland annat från Annas skattkammare). Det är en tjej i Småland som tillverkar dessa, jag tycker den är supersöt!

Golvet behandlades denna gång med två lager vitt dekorvax och jag tycker det blev bättre än de övriga golven på övervåningen. På burken står det att man endast ska lägga ett lager vitt dekorvax men det funkar alltså alldeles ypperligt att lägga på ett lager till.

På övervåningen har vi massiva, vita spegeldörrar med handtag i svart och borstat krom (eller vad heter det?!). Jag hade gärna använt våra gamla spegeldörrar som fanns i huset sedan innan men de hade olika höjd och bredd och allt vad det var så där satte sig sambon på tvären!

Leksakslådor från favoritaffären Almas hus i Vara. 


Nallen från Greengate matchar tapeten snyggt!

Även om nu väggar, tak och golv är klart är det mycket annat att fixa, om än roliga saker! Det som nu ska göras till hans rum är att måla hans klädskåp vitt, det är nu brunt (detta uppdrag har lejts ut till svärfar som är målare).. Sedan behöver jag åka och köpa en hylla med enkla vita träkonsoler samt övertala sambon att tillverka en stoooor tallrikshylla att ställa böcker i! Jag har även tagit hem en gammal utdragssäng som redan har blivit målad av svärfar och som kommer att fungera som en liten soffa med perfekt förvaring i. Gardiner ska ju ordnas också, tänkte sy hissgardiner av enklaste modellen för det är ungefär vad jag behärskar på den gamla symaskinen. Eftersom allt tar längre tid än vad man tror så dröjer det nog innan jag kan visa rummet helt inrett och klart.

Nu ska jag surfa runt och se om jag kan hitta någon inspiration till gardiner i kontoret som vi också har renoverat, det rummet ser precis ut som Hilmers rum man utan fondvägg då!
Imorgon ska jag nog visa er vad jag hade för mig i helgen när det kom snöblask och bara var eländigt ute, det har med gardiner att göra!..








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar