tisdag 29 oktober 2013

Födelsedag X 2


I helgen har det firats födelsedag X 2! 
Jag fyllde ståtliga 29 år, inte mycket att fira tycker jag.. Fick trots detta många fina presenter så som Gerbera-formerna ovan, örhängen från Edblad, krukor till vardagsrummet, en locktång och en iPad (som jag måste dela med mig av till familjen, sambons anmärkning..). Jag hade ett stillsamt kalas för min familj med lite mat och fika. Någon som firade desto mer var Ulrika (Domus dulcis domus) som fyllt 40-år. För vår del blev det först lunch när hon hade öppet hus och sedan middag på kvällen med efterföljande festligheter. Det var god mat, men bäst var ändå kak/tårt buffén som ni kan se nedan;


Allt givetvis hembakat, främst av svärmor men även av födelsedagsbarnet själv. Min favorit är tårtan med blomman på, det är en kolabotten med svartvinbärsmousse på. Knäckhjärtan är ju också gott.. =)


Hille var först i kakorna och avnjöt sin drömrulle i köket, lugnt och skönt tyckte han.


När vi hade lite middag för mig så bjöd vi på Schweizernötkaka med citronglass och hallon. Detta måste ni prova! Börja med glassen för den måste stå i frysen några timmar.

 Citron och hallonglass

Skal och saft från 1 citron
3 1/3 dl florsocker
4,5 dl vispgrädde
3 msk iskallt vatten
5 msk frysta hallon

*Tvätta citronen och riv skalet och lägg i en bunke.
* Pressa ner citronsaften och häll i florsockret. Låt sockret lösas upp!
*Vispa grädde + vatten fluffigt.
*Rör sakta ner citronsockerblandningen i grädden och blanda till sist ner bären!
*Häll i en någon lagom stor plastbytta och låt stå i frysen minst 6 timmar!

(Vi tog inte hallon i glassen utan serverade dessa som ett eget tillbehör)
Schweizernötkaka


Kakan:

2 ägg
3dl socker
100 g mald sötmandel
1.25 dl vetemjöl
100 g smält smör eller margarin

Topping:

200 g schweizernötschoklad
7 msk grädde
1 msk smör

*Vispa ägg och socker pösigt.
*Blanda ner mandeln, mjöl och smör.
*Häll i smord form med löstagbar kant, grädda i 175 grader ca 30 min.

*Smält chokladen i vattenbad.
*Rör ner grädde och smör.
*Bred ut över den avsvalnade kakan och låt stå i kylskåp tills toppingen stelnat något, färdig!


Lycka till!!

4 kommentarer:

  1. Grattis igen! Ni ser ut att ha haft en mycket GOD helg!
    Kram /Anna

    SvaraRadera
  2. Stort grattis i efterskott!
    Det var inget dåligt dessertbord:) Vilken festhelg ni haft!

    Stor kram

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Hoppas att även vi får komma och smaka på en sådan här god glass och kaka någon gång !/ Krista

    SvaraRadera
  4. Stort Grattis till dig!
    Jag tycker varje år är något att fira, vore inte så kul om man inte kunde...
    Och vilken fest, himmle så mycket godsaker:-)
    Kram Anna

    SvaraRadera