söndag 1 april 2012

Utemöbler; verkligheten och drömmarna!

Vi har tidigare haft gröna platsmöbler på altanen. De gick (lyckligtvis) sönder förra året vilket innebär att vi med gott samvete kan skaffa nya möbler! =) För att ha något att sitta vid så länge så har jag ställt upp en vit grupp som jag annars brukar ha i trädgården under eken. Köpte dessa möbler för några år sedan på en auktion, fick betala 400 kr för dem om jag inte minns fel. De var i ganska uselt skick så de har fått genomgå en renovering och målning. Gillar denna möbelgrupp så det var helt värt mödan att göra i ordning dessa möbler, de är snygga och sköna att sitta i tycker jag.


Före renovering
Före renovering
Så här ser vår altan ut för närvarande. Den är inte så stor så nästa års projekt blir att bygga en ny stooooor altan som löper längst med hela husväggen! Just nu funderar jag på en altan i två olika våningar, en våning ska då användas för att sitta och äta mat/fika och den andra våningen blir möblerad med vilstolar för solning och att ligga och slappa. 


I vår/sommar ska vi i alla fall skaffa nya utemöbler  till altanen då vi vill ha plats för fler än 4 personer. Sambon ska bygga ett bord enligt bild nedan.
 

Sedan har vi spanat in dessa stolar från Ikea. Vi hade tänkt oss 8 stolar runt bordet. Vad tror ni om dessa stolar? Jag tyckte de var bättre i verkligheten än på denna bild.


I helgen har vi allt fått till lite påskstämning här i huset! Det började med att Hilmer fick ett stort påskägg av min syster i fredags, detta ägg var laddat med en banan, en bamsebok och en slips som han sedan hade på sig på dopet. På kvällen gjorde jag en lax- och sparrispaj enligt recept från Lantlivs påskbuffé, detta recept kan varmt rekommenderas (jag använde dock matlagningsgrädde istället för vistpgrädde och det blev himla gott ändå). Jag och Petter hade lite planer på att bjuda in vännerna på påskmat då vi sett så mycket gott i Lantliv men några andra hann före att bjuda in så nu ska vi på knytis på påskafton. 
Idag har jag även fått in lite björkris som har klätts och hönan som värper ägg (godis..) har fått komma upp men är än så länge tom (säkrast så..).

Nu ska jag försöka hinna med att surfa runt på andras bloggar för inspiration! Hoppas ni alla får en trevlig söndagskväll!!






3 kommentarer:

  1. Nej, nej nej dom där stolarna skall ni inte ha!!!

    Misstänkte nästan detta, var därför jag skrev som jag skrev igår :) jag liksom kände det på mig ;) De där stolarna skall jag ha....(kanske)Gissar att ert bord även kommer påminna om vårt, förutom att Petter kommer göra det ännu snyggare och då kommer vi ha identiska möbler men men det får väl gå an ;)
    Massa kramar till Hilmer, får försöka med ett besök snart var ju ett tag sedan nu.

    Kram till dig med! / Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja de är ju snygga, och sköna! Vi kollade ut dessa stolar på Ikea i Örebro när vi var på väg upp till Sandviken.. =) Men, när Anna och Offe var i Gbg på Ikea för någon vecka sedan så var dessa stolar nästan slut där (bara några enstaka kvar) så det är väl det enda som skulle stoppa oss..

      Ja vi får ta o ses snart. Blir ju lite extra ledigt för er i påsk så då ses vi säkert!

      Radera
  2. Vilken fin utegrupp ni har! Kan tänka mig att det var lite jobb med att renovera den...
    Vi har HELT FÖRSKRÄCKLIGA utemöbler, tyvärr med ganska god hållbarhet, haha!
    Tror inte vi gillade dem riktigt ens när vi köpte dem, det var liksom det minst hemska. Sådär som de aldrig handlar i inredningsreportagen :-)
    Kram
    Susanne

    SvaraRadera