måndag 11 februari 2013

Vitt och blått


Det har kommit in lite nya blomster här hos oss, en vit ranunkel och en blå hortentia. Ranunkel har jag aldrig haft förut så den vet jag inte alls om den är lättskött eller inte. Hortentia hade jag en vit för några år sedan och den stod sig fin i säkert ett år, denna jag har köpt nu ser hängig ut ibland så den får jag nog jobba lite med.. =)



Idag har jag haft min syster och kusin med barn på fikabesök. Bjöd bland annat på GI-knäckebröd som jag gjort själv innehållandes majsmjöl, fröer, olja och vatten. Recept på dessa finns på många bloggar numera! 



Tänkte istället tipsa er om ett recept som passar i sportlovstider. Detta är en enkel och snabb vardagsrätt som enligt recept kan hållas varm i en mattermos om man vill packa med den till skidbacken! Ni får hålla till godo på en bild från min matlåda.. Det är godare än det ser ut! =) 


Sportlovs-chili (i termos)

För 4-6 personer

500 g blandfärs
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
2 morötter
2 palsternackor
1 stor röd paprika
1/2 tsk kanel
1 tsk hel kummin (detta hade inte vi i..)
1 tsk malen spiskummin
1/2 tsk chiliflakes (detta bytte vi mot chilipulver)
400 g kokta bönor (t.ex kidneybönor)
1 bruk majs
1 förpackning krossade tomater
2 dl vatten + 1 köttbuljongtärning
rapsolja, salt, svartpeppar

Gör så här:
Skala och finhacka lök och vitlök. Skala och skär morötter och palsternackor i små tärningar. Dela, kärna ut och skär paprikan i bitar.
Fräs lök, vitlök, kanel, kummin, chiliflakes i 1 msk olja i en gryta eller stor stekpanna ca 2 minuter. Tillsätt färsen och bryn ca 5 minuter.
Häll av bönor och majs.
Blanda ner morot, palsternacka, paprika, krossade tomater, bönor, majs och vatten + buljongtärning.
Låt småkoka under lock ca 20 minuter. Krydda med salt och peppar.

Servera gärna med ett gott bröd. 
Idag konstaterade vi att det även skulle passa bra med lite creme fraiche med pressad vitlök att toppa hela härligheten med!


I helgen var vi hos några släktingar till mig och hämtade hem ett klädskåp bland annat, de ska nämligen flytta till en mindre bostad och behöver därför rensa bort lite möbler och vi tar tacksamt emot. Detta är ingen släktklenod utan vi kan göra lite som vi vill med skåpet, kanske målar vi det i framtiden (gissa vilken färg det så skulle bli, hihi!). Ska visa er en bild någon dag, just nu står det i källaren och fungerar som sko- och ytterklädsförvaring till Hilmer. Får Hilmer ett syskon i framtiden kommer det nog få flytta upp till det som idag är vårat konto.

 Nu känner jag att det är dags för sängen.. Ha en bra vecka alla ni därute!

Kram från Malin

1 kommentar:

  1. Hej Malin!
    Semelmuffin låter ju jätte gott!! Ska kolla in ditt recept och prova i helgen om jag får tid :)
    Jag funderade på att köpa en ranunkel häromdagen men visste inte heller hur man ska handskas med den. Blommande växter överlever tyvärr inte så länge här hemma :P
    Ha en fortsatt fin vecka!
    Kram Marina

    SvaraRadera