söndag 24 mars 2013

Trädgårdsritning

Idag kom Emma med vår trädgårdsritning. Det var väldigt roligt att äntligen få se den och få en bild av hur vår framtida trädgård kan komma att se ut!!

Ni ser ritningen nedan, tror inte det är så lätt att förstå den bara genom att se på den men så här kan en trädgårdsritning alltså se ut. Hon hade väldigt många bra ideér och hade ordnat en lättskött trädgård som passar husets stil. Nu förstår jag bättre hur man kan forma en trädgård och vad man ska tänka på. Får se om jag kan knåpa ihop några förklarande bilder till ritningen framöver!

Vårat hus är ju lite speciellt eftersom det ligger med gavel ut mot vägen (på ritningarna är gatan längst ner där hon skrivit texten).



Emma skickade även med en liten mapp med några bilder för att tydligare kunna förklara ritningen. Här är några av bilderna;






Båda jag och sambon blev väääldigt sugna på att sätta igång med trädgården direkt, har googlat hela eftermiddagen på olika perenner och prydnadsträd! Men först ska vi som sagt göra en altan och lekstuga så trädgården kommer vi nog inte igång med förrän nästa år. 

Om någon har erfarenhet av gjutna gångar får ni gärna höra av er!!! Vi fungerar nämligen på att  göra detta.

Imorgon ska jag ta med Hilmer till hans första tandläkarbesök, ska bli spännande att se hur det går.. Jag är inte helt säker på att han kommer att gapa om jag säger så.. =)

Hoppas ni alla haft en fin helg!
Kram från Malin

1 kommentar:

  1. Vad kul med trädgårdsplanering! ..att börja från scratch :)
    Själv får jag inte plats med så mycket mer, men lite ommodifiering blir det ju alltid :)

    Jo, angående mitt silverpäronträd.. Det är tåligt upp till zon 4. Jag hade det mitt på gården, ganska så oskyddat, och det gick bra... ända tills sorken ringbarkade det! Då är trädet tyvärr dödsdömt :((
    Jag hann få lite frukt på det också, dock inte ätbart, men fint, och fina små vita blommor innan frukten. Jag kan kika nån dag efter helhetsbilder... Men det är absolut ett träd jag rekommenderar. Mycket likt ett olivträd :)
    Tror nästan jag måste plantera ett nytt till sommaren, tack för påminnelsen!

    Glad påsk!
    Kram Hanna

    SvaraRadera