torsdag 19 januari 2012

Rum för en prins

Vi har som sagt renoverat hela övervåningen med allt vad det innebär, dvs. rätat upp golv som lutar, rivit vissa väggar och satt upp nya väggar, bytt ut all gammal el, lagt in golvvärme och tilläggsisolerat ytterväggarna. Badrummet, vårt sovrum och hallen/allrummet är klart och nu håller vi alltså på att göra ett rum till vår lilla son. Ska bli väldigt roligt att få inreda hans rum! Nedan ser ni de två tapetförslag jag har till hans rum. Jag visste redan innan han kom att jag ville ha en tapet med stjärnor på! Tänkte ha tapeten som en fondvägg och övriga väggar vita eller blåa. Vilken tycker ni är snyggast? Har ni sett andra ljusblåa tapeter med vita stjärnor på? Skulle vilja hitta en mellanfärg av dessa två blåa nyanser då jag tycker den ena är för blek och den andra för mörk..


 Taket kommer att se ut som på bilden nedan. Det är ett gammalt råspont-tak som vi vitlaserar 2-3 gånger.


På hela övervåningen har vi lagt in ett obehandlat massivt trägolv i form av furuplankor, jag tycker det är ett jättefint golv som dessutom är mjukt och skönt att gå på då vi har golvvärme under. Golvet köpte vi på en större trävarubutik som vid tillfället sålde ut golvet för 199 kr/kvm, som hittat! Golvet behandlas sedan med vit hårdvaxolja och sedan med ett lager transparant hårdvaxolja. Detta är inte svårt alls att göra själv så man slipper anlita dyra firmor, vaxoljan är dessutom väldigt dryg så vill man bättra på golven med åren kan man enkelt göra detta efter hand. Slutresultatet blir som nedan! Hade jag fått bestämma helt och hållet hade det blivit två lager med den vita hårdvaxoljan men sambon stretar emot då han inte vill ha allt vitt..


Kan idag avslöja mäns besatthet av källare då jag frågade sambon om detta igår som då svarade; -"Det är ju där ölen står!" 
Så var det med det!

I förmiddags bakade jag Leilas turbosnabba filmjölkslimpa, den kan jag verkligen rekommendera (särskilt med Philadelphia och sylt/marmelad på)! God och verkligen turbosnabb att göra och dessutom slipper man stå och knåda vilket man uppskattar då man samtidigt ska sysselsätta en liten bebis! Anledningen till att jag idag bakade bröd (hör inte till vanligheterna även om jag gillar att baka) var att jag skulle få några vänner på besök för att äta brunch, dessa vänner är också föräldralediga och det bästa av allt är att de alla bor inom en radie av cirka 500 meter! 

Idag hade Lantliv kommit med posten så jag vet vad jag ska göra resten av kvällen.. =)

Kram på er alla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar