onsdag 18 januari 2012

Vi flyttade in i vårat nuvarande hus i augusti 2009 och vi har minsann inte legat på latsidan sedan dess! Mycket har hänt men ändå är det mycket kvar.. Blir man någonsin klar med ett hus?! Det vi har gjort hittills är bland annat nytt tak, tilläggsisolerat vinden, målat om fönstren från vinröda till vita, anlagt en odlingshörna i trädgården, snabbrenoverat den lilla entrén samt toaletten, målat om vägg i kök från brun till vit, lagt nytt golv i köket, gjort ny stor entré samt ny helt ny övervåning.. På övervåningen har vi gjort klart ett badrum, vårt sovrum och ett allrum. Kvar att fixa är sonens rum och ett kontor/gästrum. Imorgon kommer jag att visa bilder på den pågående renoveringen av sonens rum!

Huset vi bor i har tidigare varit en tvåfamiljshus så vi har gott om yta, huset har 3 våningar á 80 kvm. Även tomten är stor, 1800 kvm, vilket gör att möjligheterna är stora men även att vi har mycket gräs att klippa om sommaren (vi äger dessutom endast en handjagare)... Trädgården är ett framtida projekt då den tidigare ägaren till huset inte var särskilt trädgårdsintresserad. Jag skulle vilja ha en lummig trädgård med bl.a. en rosenrabatt, syrener och massa äppelträd! Vi bor väldigt centralt i det lilla samhället och har kastavstånd till det lokala lilla fiket och affären, trots detta så ligger huset i ett lugnt område där man kan njuta av en god fika på altanen utan att bli störd av trafik eller annat (möjligen grannarnas gräsklippare då!).

Förutom husets storlek och den stora tomten var det kakelugnen jag fastnade för direkt! Jag tycker den är så fin och det är verkligen mysigt att tända en brasa och sitta med sonen i knät och kolla på elden! Vinterhalvåret eldar vi i ugnen varje dag så den används flitigt. Ugnen fungerade inte när vi flyttade in i huset men detta var det första vi åtgärdade. Jag tycker även om taket i detta rum som är ett vitlaserat råspont-tak (det är vitare än vad det är på denna bild).


Huset har en trappa upp och en trappa ner. För mig var trappan upp viktigt för jag ville ha ett hus med övervåning, för sambon var trappan ner viktig för han hade ett hårt krav om att ha ett hus med källare (vad är det förresten med killar och källare?!)!


Tyckte även om att huset hade kvar en del av de gamla detaljerna så som dessa två pardörrar.



Nu ska jag snart krypa ner i sängen vilket ska bli skönt då det har varit en fullspäckad dag med babysång,  tapetutprovning och en kort shoppingtur!

Kram Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar