fredag 3 maj 2013

Trädgårdsbukett och ny rabatt


Vad roligt det är att äntligen kunna gå ut i trädgården och plocka in lite fina blommor, det saknar jag vintertid. Idag fick några snödroppar och pärlhyacinter åka ner i en glasburk tillsammans med en slinga murgröna. Eftersom blommorna är ganska korta i skaftet fick det bli några vita stenar på botten också. Enkelt och fint tycker jag!


Nu bildbevis på den nya rabatten! 
Kan säga att det är väldigt svårt att ta fina bilder på en rabatt som än så länge är ganska så brun och "naken" men.. Här kommer en förebild i alla fall!

Före
  .. och här nedan är en efter bild! 

Efter

Syrenen är flyttat några meter då den stod i vägen för den kommande lekstugan. Nu har vi gjort en rabatt vars form gör att växterna syns bra båda från gatan och från altanen. Vi har planterat en prakt-Magnolia (jippi!), två pioner (festiva maxima) och 10 jordgubbsplantor (3 olika sorter). Eftersom rabatten ligger intill den kommande lekstugan antar jag att det kommer springa massa barn kring denna rabatt och därför la jag i några stora stenar, det kan ju vara roligt att balansera på stenarna och det är ju bättre att barnen står på stenarna än direkt i rabatten när de letar efter mogna jordgubbar! Ska även plantera revbildande smultron som marktäckare men detta fanns inte i handelsträdgården när vi var där tyvärr.. 


Äntligen har jag fått en Magnolia i min trädgård!!
Pionerna såg ut som två barkbitar med lite rötter på, antar att de växer så det knakar när de väl sätter igång men för tillfället ser de inte mycket ut för världen.. Hilmer hjälper inte bara sambon med altanen, han hjälpte även mig att plantera och jag tror att pionerna fick besök av hans skosula några gånger men jag hoppas att de pallar trycket.. =)


Imorgon är det vårmarknad i vår lilla stad så det ska vi nog åka in och kolla lite på.

 Hoppas ni alla får en trevlig helg, vet ju att det är både stor Bloggträff och loppis i Hjo så det är nog många som har fullt upp i helgen!!

Kram från Malin


4 kommentarer:

  1. Egentligen var det väl synd att köpa pioner, du kunde ju kanske fått av mig ;)
    Blir säkert jättebra när det växer till sig och tänk när din magnolia är lika stor som vår då har du inte plats för så mycket annat ;)

    Kramar Ulrika

    SvaraRadera
  2. Låter hur fint som helst med Magnolia och Pioner!! Vilken härlig altan ni håller på att bygga
    Ha en skön söndag
    Kram
    AC

    SvaraRadera
  3. Så fin trädgården kommer att bli och vilket härligt hus! Och magnolia, älskart´!
    Kram, Judita

    SvaraRadera
  4. Kommer bli så fint när allt tar sig!! Här har vi en trädgård som behöver en hel del kärlek, men man får ta lite efterhand:-)
    Kram anna

    SvaraRadera